Statistiek
Ach en wee. Het is zo ver.
Vanuit een door reclame belegerd Amsterdam spreek ik u toe, Jan de Hoop informeerde Nederland vanmorgen al over de uitgeroepen noodtoestand: Valentijnsdag is begonnen en eenderde van de Nederlanders is van plan zijn of haar geliefde in het zonnetje te zetten.
Leuk hé?
Ik sprak gisteren iemand die fel gekant was tegen mijn opvatting over Valentijnsdag als verjaardag van de commercie. Valentijnsdag is helemaal geen commerciele uitbuiting. Oh nee?Hier komen de cijfertjes!
In 2005 had Nederland volgens het Ruimtelijk Planbureau 2.5 miljoen alleenstaanden. Laten we die eens niet meetellen (geen paniek, ik kom hier op terug). Houden we 9.5 miljoen lieden over plus ruwweg 4 miljoen kinderen en jongeren.
Laat ons er nu van uit gaan dat onder die 4 miljoen minderjarigen ook eenderde een kaartje koopt. Een kaartje kost op de website van meneer Hallmark tussen de 3 en de 5 euro. Gemiddeld dus 4 euro (oh ik ben dol op slechte kansberekeningen, maar het gaat om de schokkende resultaten). 1.3 miljoen jongeren en 3.2 miljoen volwassenen kopen dus een kaartje à 4 euro. Dat is 5.200.000 + 12.800.000 (in cijfertjes lijkt het meer) = precies 18 miljoen euri in de pocket van meneer Hallmark. maar dit is nog niet alles! De vrijgezellen, hoeveel vrijgezellen kopen een kaartje op Valentijnsdag? Nou, allemaal natuurlijk. Huppakee, daar komen weer 10.000.000 euro, en de teller voor onze kaartenfabrikant blijft vrolijk staan op 28 miljoen euro.
Dit is waar de statistiek echt helemaal ophoudt. Maar we speculeren verder. Hoeveel procent zou een bloemetje kopen? Geen idee, maar in 2005 ontving de bloemenboer 54.000.000 euri van Nederland. In 2001 was dat nog 50 miljoen. Inmiddels moet dat toch wel minstens 60, zo niet 70 miljoen zijn, toch?
Was u al onder de indruk van deze multicomplexe berekeningen en schokkende uitslagen? Nou, houd u vast: ik heb de chocolade, spekjes, knuffels, massageolie, condooms en andere prullaria nog buiten beschouwing gelaten.
Daarbij (om toch nog even écht bewijs te leveren) op Valentijsdag was de omzet in de bloemenhandel 54 miljoen euro. In de vijf koopdagen voor Valentijnsdag was dat 60 miljoen euro. Op een dag verdient men dus bijna evenveel als in vijf dagen. Dat is nog eens feest voor de commercie.
U ziet, het harde bewijs is geleverd: Valentijnsdag zuigt.
Ik stel dan ook voor dat de Nederlandse regering mij voortaan alle statistieken laat berekenen, want zoals hierboven te zien is zijn mijn methodes veel eenvoudiger dan die van het CBS.
Nu zal ik u, volk van Nederland, niet verder lastigvallen, opdat u verder kunt knuteselen. Alle kaarten die morgen arriveren worden immers ook nog meegenomen in de beoordeling voor de Spectaculaire Daan Doesborgh.nl Valentijnsdagactie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten